30 november, 2009

Ik ging op zoek naar christelijk geweld tegen vrouwen en kon dat maar mondjesmaat vinden

Amanda Kluveld in de Volkskrant van 27 november 2009 (Christendom, zo gek nog niet)

"Het belang van het christendom is zeker voor ongelovigen moeilijk toe te geven. Zo ook de hemelsbrede verschillen met de islam. Dat heb ik zelf gemerkt. In 2004 zei de toenmalige katholieke minister Agnes van Ardenne in een interview in het tijdschrift Wordt Vervolgd van Amnesty International dat Ayaan Hirsi Ali een punt had. ‘In de islamitische cultuur bestaat een laag die geweld tegen vrouwen heel vanzelfsprekend vindt. We proberen ons er nog steeds voor af te schermen en dat gaat dus niet goed’. Columnisten vielen over haar heen en verweten de minister haar Roomse perspectief.

Ook ik heb me daar schuldig aan gemaakt. Ik ging op zoek naar christelijk geweld tegen vrouwen en kon dat maar mondjesmaat vinden. Maar toegeven dat de katholieke minister gelijk had, kon ik vanuit mijn antipapistische sentimenten niet opbrengen. Dat wil ik alsnog doen. Van Ardenne had gelijk en ik had ongelijk."

Geen opmerkingen:

Een reactie posten